lördag 31 mars 2012

Hamburgerbröd

När jag jobbade som hemkunskapslärare för X antal år sedan så gjorde vi dessa supergoda och lättbakade hamburgerbröd.

ca 20 st

50g jäst
5 dl mjölk
½ dl olja
1 tsk salt
2 tsk socker
½ dl vetegroddar
½ dl vetekli
8 dl vetemjöl eller lantvetemjöl
ca 4-5 dl vetemjöl special

Smula ner jästen i en bunke.
Ljumma mjölken och oljan till 37 grader. Häll lite över jästen och rör tills jästen är upplöst. tillsätt resten av degspadet, saltet, groddarna, kliet och mjölet. Arbeta degen smidig med hjälp av maskin eller för hand. Tillsätt så mycket mjöl så att degen släpper från kanterna. Strö lite mjöl över degen och låt vila under bakduk i 30-40 min.
Knåda in resten av mjölet, kavla ut degen tills den är ca 1 cm tjock. Ta ut runda mått, ca 10 cm i diameter.
Lägg kakorna på en plåt m bakplåtspapper. Låt dem jäsa i ca 30 min.
Grädda bröden mitt i ugnen i 225 grader i 8-10 min. i varmluftsugn i 200 grader i 12-15 min.
Låt bröden kallna på galler. Går utmärkt att frysa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar